Battlefieldin uusi tuleminen (BF6)

Battlefield 2

Olin 19-vuotias, kun Battlefield 2 julkaistiin. Olin pelannut (tai oikeastaan vain kokeillut) jonkin verran Battlefield 1942:ta, mutta BF2 oli se, joka koukutti minut pelisarjaan ensimmäisen kerran. Pelasin sitä kaverini kanssa monta tuntia päivässä, unirytmin ja koulunkäynnin kustannuksellakin. Monet BF2:n kartoista ovat pysyvästi porautuneet mieleeni.

BF2 oli hyvin erilainen peli kuin tämän päivän Battlefieldit. Se oli yksinkertaisempi ja rytmiltään hitaampi. Hahmolla ei pystynyt juoksemaan loputtomasti eikä ampumaan liikkeessä (ainakaan jos halusi osua johonkin). Roolivalinnoilla ja yhteistyöllä oli iso merkitys. Tietyt aseet olivat lukittuina tietyille rooleille, eikä niihin tarvinnut grindata lisäosia. Kartat olivat isoja ja suunniteltu pitkälti ajoneuvokäyttöön. Vallattavien pisteiden välit olivat pitkiä ja avoimia, joten niitä ei yleensä halunnut juosta tai kävellä. Pelissä oli sellaista kunnon eeppisen sotapelin tuntua.

Nykytila

Nykyään Battlefieldit ovat menneet pelityyliltään koko ajan lähemmäs Call of Duty -pelisarjaa. Ajoneuvot eivät ole enää yhtä merkittävässä roolissa, kartat ovat entistä tiiviimpiä ja suunniteltu enemmän lähitaisteluun sopiviksi. Peliin on tuotu enemmän hajoavia rakennuksia ja massiivisia tapahtumia, jotka muuttavat pelialuetta kesken pelin. Luokka- ja roolijako on hämärtynyt, aseita ja varusteita pystyy vaihtelemaan enemmän. Taistelurytmi ja pelaajien liikkeet ovat nopeutuneet: nykyään pystyy juoksemaan ja liu’uttamaan hahmoa, mikä tekee pelistä hyvin nopeatempoisen.

Pelasin paljon Battlefield-sarjaa BF4 osaan asti. Jostain syystä poliisi–rosvo-teemainen Hardline ja historialliset maailmansodat (BF1 ja BFV) eivät kiinnostaneet yhtä paljon. Pelisarjan pelaaminen käytännössä pysähtyi siihen, vaikka seurasinkin ja odotin sitä osaa, joka innostaisi pelaamaan uudestaan.

BFV:n ja BF2042:n julkistukset kiinnostivat kyllä muuten, mutta pelien tempo ja ongelmat julkaisuissa saivat riisumaan ostohousut jalasta. Olen kyllä hankkinut pelit myöhemmin muutamalla eurolla, mutta niiden pelaaminen on jäänyt kokeilun tasolle.

Muitakin sotapelejä on ollut tarjolla, mutta mielestäni ne ovat joko liian realistisia, vaativat rautaista yhteistyötä (eli kavereita mukaan) tai sitten ne eivät yksinkertaisesti ole tarpeeksi suosittuja, eli pelaajia on liian vähän.

En ole enää saavuttanut sellaista pelikokemusta mitä oli BF2, BC2 ja BF3 -aikoina. Ne olivat mielestäni Battlefieldin kulta-aikaa: sopivan realistista, mutta myös hauskaa pelaamista. Myöskään vanhat pelikaverit, joiden kanssa tuli pelattua, eivät ole enää mukana.

Battlefield 6

BF6 on paluu moderniin Battlefield-pelaamiseen, ja siinä on tehty paljon mielenkiintoisia uudistuksia.

Luokkia on taas neljä: Assault-, Engineer-, Support- ja Recon-roolit, joilla jokaisella on omat gadgetit ja kyvyt. Aseita voi pelimuodosta riippuen joko vaihdella luokkien välillä tai ei.

Tuhoutuvat rakennukset: lähes kaikki rakennukset voidaan rikkoa osittain tai kokonaan.

Pelasin pelin julkista betaa kolmena päivänä ja koin sinä aikana sekä hyviä että huonoja asioita.

Tuhoutuvat rakennukset ja rakenteet hajoavat vain tiettyyn pisteeseen asti. Olisin toivonut, että rakennuksia voisi tuhota täysin, mutta pelissä on ennalta määritelty, mihin asti ne vaiheittain rikkoutuvat. On edelleen paljon rakenteita, joita ei voi tuhota, ja se tuntuu ristiriitaiselta niiden kanssa, jotka tuhoutuvat.

Pelin tempo on edelleen omaan makuuni liian nopea. Kuoleman jälkeen pääsee respawnaamaan squad-jäsenen luo tai tiimin hallitsemaan pisteeseen hyvin nopeasti. Koska hallintapisteet ovat lähellä toisiaan, pääsee takaisin samaan taisteluun hetkessä. Peli myös kannustaa nopeaan toimintaan: esimerkiksi squad-jäsenen luokse ei voi spawnata, jos hän on tulituksen alaisena. Siksi lipulla oleville vihollisille ei voi antaa yhtään hengähdystaukoa ja mahdollisuutta spawnata lisää tiimikavereita.

Silti oma nostalgiannälkäni vanhaa Battlefieldia kohtaan haluaa sivuuttaa BF6:n huonot puolet ja keskittyä hyviin. Grafiikat ja äänet ovat edelleen A-luokkaa, ja tunnelma on hyvin elokuvamainen ja intensiivinen. Massiiviset taistelut ja voitot tuovat sellaista onnistumisen tunnetta, mihin moni muu peli ei kykene.

Vaikka peli ostetaan lähinnä moninpelin vuoksi, siinä on myös näyttävä yksinpelikampanja. Ne eivät yleensä ole pitkiä, mutta sisältävät laadukkaita ja elokuvamaisia kohtauksia.

Onneksi on vielä pari kuukautta aikaa pohtia ostoksen järkevyyttä ja osallistua 14. päivä alkavaan toiseen pelitestiin. Siinä on yksi uusi kartta ja uusia pelimuotoja. Odotan mielenkiinnolla, millaista on pelata Rush-pelimuotoa New Yorkissa.

Battlefield 1

Odotellessani seuraavaa BF6-pelitestiä minun piti saada pelata jotain muuta Battlefield-peliä ruokkimaan edellisen testin jättämää nälkää. Katsoin SteamDB:stä, millä sarjan osalla on eniten pelaajia, ja järjestys meni näin:

  1. Battlefield 1 (~10K)
  2. Battlefield V (~10K)
  3. Battlefield 2042 (~5K)
  4. Battlefield 4  (~3K)
  5. Battlefield 3  (~0,5K)

Battlefield 1:n ja V:n pelaajamäärät olivat tasaiset, ja periaatteessa ne jakoivat ykköspaikan. 2042:lla oli noin puolet vähemmän pelaajia kuin kummallakaan edellä mainituista. Nelosella oli vielä muutama tuhat pelaajaa, mutta kolmosella enää vain satoja.

Olen hankkinut jokaisen osan, kun ne on saanut alennuksista halvalla. Päätin asentaa Battlefield 1:n, koska sitä on sanottu rauhallisemmaksi kuin uudempia osia. Alun pakollisten elokuvamaisten introjen jälkeen pääsin moninpeliin ja huomasin pelissä vanhan kunnon server browserin. Sen avulla valitsin sopivimman 64 pelaajan serverin ja hyppäsin mukaan noobina.

Vaikka en ollut pelannut peliä aiemmin, roolien ja aseiden oppiminen oli helppoa. Myös pelin rytmi ja liikkuminen olivat hyvin erilaisia verrattuna BF6:een. Peli todellakin oli rauhallisempi, enkä tavannut yhtään haulikon kanssa juoksevaa ja liukuvaa tyyppiä.

En muista, miksi olen alun perin pelin ohittanut, koska sen pelaaminen tuntui mukavalta ja tempo oli minulle sopiva. Ehkä modernista sotapelistä toiseen maailmansotaan siirtyminen ei alun perin vain kiinnostanut. Pelissä olevat aseet ja ajoneuvot ovat hyvin erilaisia nykyaikaan verrattuna: ampuminen on hitaampaa eikä aseissa ole kovin isoja lippaita.

Aion jatkaa pelin pelaamista ainakin BF6:n julkaisuun asti ja katsoa sitten, jatkanko vanhaa osaa vai sijoitanko 70 euroa modernimpaan versioon. Vanhojen osien pelaajamäärät varmasti pienenevät uuden pelin julkaisun jälkeen, joten niihin voi olla vaikeampi löytää peliseuraa.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *